Vlastníte vozidlo s naftovým motorem, jehož součástí je i EGR ventil? Funkcí tohoto zařízení je zpětně nasávat spaliny z výfuku a snížit tím emise výfukových plynů do ovzduší. Tento jev tak trochu připomíná vdechování vydýchaného jedovatého oxidu uhličitého v uzavřené špatně větrané místnosti, který snižuje množství vdechovaného kyslíku, a tím pádem otravuje lidský organismus jedovatými zplodinami. Jakmile v místnosti vyvětráte a zbavíte se oxidu uhličitého, okamžitě se vám uleví. Podobně by se ulevilo vašemu motoru, jestliže provedete vypnutí EGR ventilu. Jak konkrétně se to tedy projeví?

provoz ve městě

Více kyslíku pro váš motor – spalovací motor již dle svého samotného názvu „spalovací“ dává jasně najevo, že zde dochází ke spalování paliva. Spalování, tedy hoření, je v podstatě rychlá oxidace, tedy sycení ohně kyslíkem. Když kyslík uberete, oxidace se zabrzdí nebo zcela zastaví. Jestliže budete vhánět zpět do motoru spaliny, které neobsahují kyslík, snížíte tím množství kyslíku ve spalovací komoře a motor se začne dusit a bude probíhat nedokonalé spalování. Je to podobné, jako když dohasíná oheň v krbu a vy do něj začnete foukat a vhánět vzduch – kyslík – oheň se více rozhoří.

provoz na dálnici

Málo kyslíku – nižší spotřeba – snížení množství kyslíku při spalování paliva vede k jeho vyšší spotřebě. Není to ale zanedbatelná hodnota, spotřeba paliva se zvýší poměrně razantně. Vzroste zhruba až o jeden litr na 100 kilometrů. A teď si spočítejte, kolik ropy se kvůli tomu musí vytěžit z hlubin Země navíc, když jen u nás v České republice je registrováno přes šest milionů aut, a v EU je to již celkem 249 milionů vozidel. Pokud by z tohoto počtu byla pouhá třetina aut s dieselovým motorem, šlo by o 83 milionů vozidel, z nichž každé při ročním kilometrovém nájezdu (v průměru) 50 tisíc km spotřebuje o 500 litrů paliva víc, tedy v celkovém souhrnu je to již 41 miliard litrů spotřebované nafty navíc.



Vlastníte vozidlo s naftovým motorem, jehož součástí je i EGR ventil? Funkcí tohoto zařízení je zpětně nasávat spaliny z výfuku a snížit tím emise výfukových plynů do ovzduší. Tento jev tak trochu připomíná vdechování vydýchaného jedovatého oxidu uhličitého v uzavřené špatně větrané místnosti, který snižuje množství vdechovaného kyslíku, a tím pádem otravuje lidský organismus jedovatými zplodinami. Jakmile v místnosti vyvětráte a zbavíte se oxidu uhličitého, okamžitě se vám uleví. Podobně by se ulevilo vašemu motoru, jestliže provedete vypnutí EGR ventilu. Jak konkrétně se to tedy projeví?

provoz ve městě

Více kyslíku pro váš motor – spalovací motor již dle svého samotného názvu „spalovací“ dává jasně najevo, že zde dochází ke spalování paliva. Spalování, tedy hoření, je v podstatě rychlá oxidace, tedy sycení ohně kyslíkem. Když kyslík uberete, oxidace se zabrzdí nebo zcela zastaví. Jestliže budete vhánět zpět do motoru spaliny, které neobsahují kyslík, snížíte tím množství kyslíku ve spalovací komoře a motor se začne dusit a bude probíhat nedokonalé spalování. Je to podobné, jako když dohasíná oheň v krbu a vy do něj začnete foukat a vhánět vzduch – kyslík – oheň se více rozhoří.

provoz na dálnici

Málo kyslíku – nižší spotřeba – snížení množství kyslíku při spalování paliva vede k jeho vyšší spotřebě. Není to ale zanedbatelná hodnota, spotřeba paliva se zvýší poměrně razantně. Vzroste zhruba až o jeden litr na 100 kilometrů. A teď si spočítejte, kolik ropy se kvůli tomu musí vytěžit z hlubin Země navíc, když jen u nás v České republice je registrováno přes šest milionů aut, a v EU je to již celkem 249 milionů vozidel. Pokud by z tohoto počtu byla pouhá třetina aut s dieselovým motorem, šlo by o 83 milionů vozidel, z nichž každé při ročním kilometrovém nájezdu (v průměru) 50 tisíc km spotřebuje o 500 litrů paliva víc, tedy v celkovém souhrnu je to již 41 miliard litrů spotřebované nafty navíc.

Back To Top